Miniatyrfest i jätteformat

11.45 Plaza España, den 24 januari. Kontorsråttor i kostym, hemmafruar och hembiträden har gått man ur huse och nu är trängseln stor på torget i det vanligen lugna övre medelklassområdet Sopocachi i La Paz.


- Dolares, dolares, euros, bolivianos, överröstar försäljarna varandra från sina stånd som står tätt packade på de annars tomma ytorna, och luften är tjock av rökelse när andinska shamaner, yatiris, utför sina ceremonier sida vid sida med försäljarna.


I dag är det Ekekos dag, välgångens och välståndets dag som firas i La Paz varje 24 januari och som lockar folk från omkringliggande provinser till huvudstaden i ett par veckor framåt.

alasitas 3

Ekeko är Bolivias svar på Karlsson på taket, en en liten dvärgväxt fabror med rund mage och ett glatt leende, och som kan få alla dina drömmar att gå i uppfyllelse om du behandlar honom rätt. Överhängd med stora dollarsedlar, bilar, hus och cigaretter är Ekeko materialismen materialiserad för på hans fest Alasitas går det ut på att konsumera så mycket prylar som möjligt – i miniatyr. Det du köper kommer sedan att bli ditt under året så det gäller att inte glömma något av de alla livsnödvändiga ting du behöver för att leva ett gott liv: pass, lastbilar, minibussar, resväskor med dollarsedlar, kylskåp, affärer, bäbisar, äktenskapsbevis, säckar med cement, arbetskontrakt, strykbrädor, tvålar, toapapper, sopborstar, universitetsexamina, ölbackar och hus, allt är till salu men i dockskåpsstorlek. Och de tiotusentals bolivianer som saknar identitetshandlingar kan köpa ett miniid-kort för en krona. Vill du ha en man ska du köpa en tupp och vill du hellre ha en kvinna slår du till på en höna.

*Men det räcker inte* att konsumera. Högre makter måste också få sitt, och därför gör sammanlagt tusentals yatiris bra med pengar under dagarna. För ett par kronor välsignas dina nyinhandlade varor med hjälp av blomblad, koka, sprit, sött vin och rökelse, samtidigt som yatirin läser några bönder på aymara.

alasitas 2

Det är inte bara yatiris som anlitas för att ge andlig spis till konsumismen. Kyrkorna öppnar också sina dörrar under dagen och människor köar i flera timmar för att komma in på de mässor som arrangeras under Alasitas första dag, där de katolka prästerna läser sina välsignelser.

Prick klockan tolv den 24 januari är egentligen den tidpunkt som yatirinas välsignelse ska äga rum, och runt tolvtiden är kaoset totalt på Plaza España, liksom på många andra ställen i La Paz och El Alto. Men ett par timmar senare är kokasmulorna uppsopade, röklukten har lagt sig, försäljarna börjar plocka ner sina stånd och kontorsråttorna har för länge sedan gått tillbaka till sina arbetsuppgifter.

*Ekeko fortsätter dock* sin fest och i El Parque de los Monos, Apornas park, pågår kommersen till sena nätterna i minst två veckor till. Där har Claudia Ugarte Guere från Sucre just köpt en lastbil i ett stånd.


- Jag köpte en lastbil för ett tag sedan, men med den har det bara varit problem. Nu vill jag att det ska fungera utan svårigheter, det tror och hoppas jag på därför är jag här och köper den här, säger hon och håller upp sitt nyinslagna paket.


Hennes kompis Jorge Huaita Paceño är La Paz-bo och går till Alasitas varje år.


- Nu ska jag köpa ett hus, en bil och ett universitesdiplom, jag studerar filosofi och vill klara det.

_Brukar önskningarna gå i uppfyllelse för att man handlar på Alasitas?_


- Ibland, ibland inte. Men det är viktigt att välsigna sakerna efteråt, annars blir det ju bara en lek.


(Läs mer om Ekeko och Alasitas nedan)

_Emma Schütt_

alasitas 5

*EKEKO OCH ALASITAS*

Ekeko är som så många andra företeelser i Bolivia en hybrid mellan traditionellt och modernt, mellan precolombianskt och spanskt och mellan andinsk tro och kristendom. Enligt de flesta historiker har han sitt ursprung i imperiet Tiwanaku och det andinska riket Kollasuyo, där välståndets gud var en dvärgväxt figur med namn som Iqique, Eqaqo eller Ekeko.

Efter spanjorernas ankomst förbjöds alla tidigare gudar och traditioner och Ekeko, som snarare fungerade som ett slags amulett än som en ren religiös symbol, tillbads i smyg.

Många teoretiker hävdar att Ekekos senare uppgradering skedde i slutet av 1700-talet under det stora ursprungsfolksupproret, lett av Tupaj Katari. I flera månader hade ursprungsfolkens gerillarmeer omringat staden La Paz, och mat och andra varor började bli en stor bristvara för stadsborna.

De spanskättade familjernas betjänter, med kontakter hos gerillan, kom då med iden till sitt herrefolk att be deras gamla välfärdsgud om mat och andra nödvändigheter, mat som betjänterna genom sina kanaler kunde leverera varför även stadsborna började lita till Ekekos godhhet. En teori är att den miniatyrfigur som ursprungsfolken presenterade hade drag som likande La Paz stadschef – för att vinna förtroende hos stadsbefolkningen - varför Ekeko än idag är vit.

Alasitas betyder ungefär Köp av mig på aymara.

_Emma Schütt_