Subventioner till agrobränslen får kritik
Subventionsprogram till agrobränslen bidrar till att höja matpriser! Efter att under många år ha rekommenderat nationella subventionsprogram, tar tio inflytelserika organisationer till sig av kritiken och gör helt om i en ny rapport.
Regeringssubventioner för att stimulera produktion av agrobränslen borde avskaffas, eller åtminstone frysas temporärt i tider av livsmedelsbrist och höjda matpriser. Detta är budskapet i den rapport som FN, Världsbanken, Världshandelsorganisationen WTO och ytterligare sju mäktiga organ överlämnar till G20-ländernas jordbruksministrar nu i slutet av juni. Rapporten väcker uppmärksamhet för sitt raka språk och den institutionella vikt som dess författare representerar.
Agrobränslen, främst majs och sockerrör, hyllades först som vägen ur konsumtionssamhällets beroende av fossila bränslen. Men det dröjde inte länge förrän flera studier visade att användandet av jordbruksmark till bränsleproduktion var en av orsakerna till livsmedelsbrist och höjda matpriser. Till en början besvarades kritiken med att agrobränslena odlas på annan, tidigare oanvänd eller betesmark. Men den förklaringen tror alltså inte FN och de övriga organisationerna bakom rapporten på längre.
Enligt rapporten gick i genomsnitt 20 procent av sockerrörsskörden mellan 2007 och 2009 till etanolproduktion. För oljefrön till biodiesel ligger motsvarande siffra på nio procent. “Det är inte förvånande att världsmarknadspriserna på dessa produkter (och deras ersättare) är klart högre än de skulle vara om inga agrobränslen producerades”, skriver rapportförfattarna och visar på en allt starkare koppling mellan livsmedelspriser och oljepriser.
I USA, världens största etanolproducent, röstade senaten häromveckan för att slopa subsidierna på 45 cent per gallon etanol, men lobbyister försöker bevara stödet någon form. Förslaget ligger för närvarande hos representanthuset för ny omröstning. Brasilien, världens näst största etanolproducent, har redan slopat sina subsidier och lobbar nu för att USA ska göra detsamma. Den nya rapporten trycker på för att även de europeiska regeringarna ska avskaffa sina subventioner och att EU ser över sitt beslut att tio procent transportbränslena ska vara förnyelsebara – främst agrobränslen – år 2020.
Europeiska kommissionen håller också på att studera den indirekta miljöpåverkan av agrobränslena. Även om de direkta utsläppen av växthusgaser är lägre med agrobränslen än fossila bränslen så visar alltfler studier på att de totala miljövinsterna är små eller obetydliga om man räknar in hela produktionsprocessen, och det faktum att ny mark måste röjas för att producera livsmedel.
Text: Lena Zetterström, Latinamerikagrupperna
Foto: Jamie Lantzy/Wikimedia Commons








Det är väl snarare
Det är väl snarare tvärtom – matpriserna måste stiga! (Och att priserna på socker stiger är ju bara bra – ur alla aspekter).
Som det är nu så ligger ju en mycket stor del av både latinamerikas och afrikas jordar obrukade för att USA och EU sprutar ur sig subventionerade livsmedel. Bara riktigt storskaliga bönder (soja i Argentina t.ex.) med naturliga klimatfördelar kan konkurrera med denna snedvridande dumpning. Vi borde kämpa för att USA och EU använder sitt överskott hemma istället för att dumpa priserna på världsmarknaden.
Biobränslen är en bransch där latinamerika kan hävda sig väl på världsmarknaden och som kan dra in kapital till de investeringar som måste göras i jordbruket – se exv FAOs "Making integrated Food-Energy Systems work for people and climate"- därför är det rätt av regeringarna att stödja denna bransch.