Recension

Träffsäkert om turism i Colombia

I sin romandebut Varför kom du hit? sätter Julia Svanberg fingret på backpackers beteende på resande fot, på maktstrukturer och på de orättvisor som drabbar människor enbart för att de råkat födas i ett visst land. Julia Svanberg tar oss med på en resa till Colombia, landet som sedan många år också är författarens hemland, och till Bogotá. Där träffar vi svenska Ellen som rest till Sydamerika för att backpacka tillsammans med sin pojkvän.

Cristina Kirchners kopplingar till Barrick Gold ifrågasätts i ny bok

På spanska betyder El Mal det dåliga. Det är även titeln på Miguel Bonassos senaste bok om det transnationella gruvföretaget Barrick Gold. Undertiteln på boken lyder "K-modellen och Barrick Gold - mästare och tjänare i utsugningen av Argentina".

"Lev för att döda, döda för att leva"

Under drygt ett år följde den spanskfranske filmaren Christian Poveda medlemmarna i det fruktade gänget Mara 18. Resultatet blev dokumentären "La vida loca". Den 2 september 2009 återfanns Poveda i utkanten av huvudstaden San Salvador, skjuten i huvudet.Bandet rullar. Vi befinner oss i den nedgångna San Salvador-förorten La Campanera, ett av Mara 18:s högkvarter. Den ideella organisationen "Homies Unidos", ledd av aktiva gängmedlemmar, erbjuder människor ett lagligt försörjningssätt – att baka bröd.

Journalist med livet som insats

I boken "Jag låter mig inte skrämmas" skildrar den mexikanska journalisten Lydia Cacho sin kamp för att skyldiga till barnpornografibrott och trafficking ska straffas. Det är en ångestfylld skildring av dagens Mexiko, där de som har pengar och makt köper sig sanningen och frihet från ansvar. Att Lydia Cacho inte låter sig skrämmas är nästintill ofattbart. Sedan hon 2005 gav ut boken "Los demonios del Edén", där hon beskrev några av Mexikos mäktigaste affärsmän och politikers koppling till barnpornografi och trafficking, har hon levt under ständiga dödshot.

Prenumerera på Recension